PENGURUSAN BILIK DARJAH
PENGENALAN
Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah menyatakan bahawa misi utama mereka adalah untuk membangunkan sistem pendidikan yang berkualiti bertaraf dunia agar selaras dengan perkembangan era digital dan globalisasi pada masa kini. Manakala, Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 pula telah meletakkan kualiti pencapaian akademik pelajar sebagai agenda utama reformasi pendidikan di Malaysia. Namun begitu, bagi memastikan sasaran dan aspirasi kualiti pendidikan yang bertunjangkan kepada PPPM 2013-2025 dapat dicapai, maka penglibatan, komitmen dan kerjasama pelbagai pihak terutamanya warga pendidik iaitu guru-guru perlu dipertingkatkan lagi. Hal ini menunjukkan bahawa, guru memainkan peranan penting serta dianggap sebagai agen pelaksana dalam merealisasikan hasrat dan misi KPM untuk meningkatkan kualiti pendidikan di Malaysia. Peningkatan kualiti pendidikan hari ini adalah bertujuan untuk memastikan kadar keberhasilan dan kemenjadian murid berhasil dengan sekurang-kurangnya berjaya menguasai beberapa tahap kemahiran, pengetahuan, keterampilan diri, sahsiah dan akhlak.
Menurut
Kamus Dewan Edisi Keempat, pengurusan merupakan perihal dalam mengurus sesuatu
dan perihal mengurus syarikat, institusi, badan perniagaan dan sebagainya.
Pengurusan dikenali juga sebagai
tindakan dan kesan mengurus dan mentadbir. Dengan cara
yang lebih spesifik, pengurusan adalah ketekunan , difahami
sebagai prosedur yang diperlukan untuk mencapai sesuatu atau
menyelesaikan sesuatu, biasanya bersifat pentadbiran atau yang melibatkan
dokumentasi. Di samping itu, pengurusan biasanya
melibatkan aktiviti atau proses merancang, mengorganisasi, mengurus dan
mengawal sumber secara cekap bagi mencapai matlamat dan objektif sesebuah
organisasi serta mengadakan dan mengekalkan hubungan dengan pihak
berkepentingan. Menurut Haji Samsudin Bin Md Noor, pengurusan bermaksud
satu proses mendapatkan penyertaan, kerjasama, dan campurtangan ahli untuk
mencapai objektif organisasi atau kumpulan
Bilik
darjah merupakan sebuah tempat berlakunya proses pengajaran dan pembelajaran
(PdP) yang menjadi tempat dan elemen terpenting dalam sesebuah institusi
pendidikan rendah dan menengah. Pengajaran ialah perancangan dan pelaksanaan
aktiviti yang dirangka secara kreatif dan menarik untuk meningkatkan ilmu pengetahuan,
kebolehan dan kesungguhan pelajar dalam proses ilmiah. Pembelajaran pula
ialah aktiviti atau proses di mana pelajar tersebut memperoleh ilmu pengetahuan
dan kemahiran baru serta mengaplikasikannya. Secara
umumnya, bilik darjah boleh diinteprestasikan sebagai mana-mana tempat
berlakunya proses memberi dan menerima maklumat dan ilmu pengetahuan. Di
samping itu, bilik darjah juga sering kali dikaitkan dengan medan perjuangan
seseorang guru dalam melaksanakan peranan, tanggungjawab dan amanah sebagai
seorang pendidik. Menyedari hakikat bahawa, kebanyakkan masa guru-guru sekolah
dihabiskan didalam bilik darjah kerana tuntutan mendidik serta menyampaikan
ilmu berkaitan matapelajaran yang diajar serta ilmu-ilmu kehidupan, nasihat dan
motivasi sebagai seorang pelajar. Namun demikian, bilik
darjah kini merupakan satu unit sosial
dalam sesebuah sekolah yang saban hari menjadi semakin kompleks kerana
melibatkan pihak pentadabiran dan pengurusan sekolah, pegetua dan ibu bapa.
Penglibatan mereka adalah bertujuan untuk memberikan sokongan, peruntukan
sumber dan dana serta menetapkan matlamat dan mencapai objektif.
Walaubagaimanapun, konsep bilik darjah seringkali mengalami perubahan dan
perkembangan dari semasa ke semasa disebabkan oleh dasar dan sistem pendidikan
negara.
Menurut
Noraini Idris, pengurusan bilik darjah melibatkan pembinaan suasana pembelajaran yang terbaik
dalam bilik darjah bagi meningkatkan motivasi pelajar dan memperkembangkan
sikap tanggungjawab serta kebolehan untuk membuat perancangan sendiri. Pelaksanaannya adalah bertujuan untuk memupuk serta
membina tingkah laku pelajar selain memastikan PdP yang dirancang dan
dilaksanakan oleh guru dapat mencapai objektif. Secara ringkasnya, pengurusan
bilik darjah boleh diibaratkan sebagai satu usaha yang dilakukan oleh guru dan
pelajar secara bekerjasama dalam memastikan proses PdP berjalan lancar. Pengurusan bilik darjah yang cekap dan berkesan dapat
membantu meningkatkan kecemerlangan akademik, pembentukan sahsiah dan
keterampilan pelajar.
KEPENTINGAN PENGURUSAN BILIK DARJAH
Antara kepentingan pengurusan bilik darjah adalah untuk mewujudkan suasana pembelajaran (PdP) yang positif dan kondusif. Robert M. Gagne (1970) di dalam buku Mok Soon Sang (2008) menyatakan bahawa pembelajaran bermaksud perubahan tingkah laku atau kebolehan seseorang yang dapat dikekalkan, tidak termasuk perubahan yang disebabkan oleh proses pertumbuhan. Selain itu, persekitaran pembelajaran yang positif dan kondusif ialah tempat pelajar dapat melibatkan diri, mengambil bahagian dan menumpukan perhatian dalam pembelajaran. Persekitaran ini mempunyai keupayaan untuk merangsang minat dan semangat pelajar untuk terus belajar. Suasana yang positif ini akan membolehkan para pelajar menerima dan memahami ilmu-ilmu yang disampaikan oleh guru dengan penuh ketekunan dan perhatian. Oleh itu, objektif yang ditetapkan oleh guru dalam Rancangan Pengajaran Harian (RPH) dan Rancangan Pengajaran Tahunan (RPT) dapat dicapai mengikut standard dan piawaian.
Kepentingan seterusnya adalah untuk membentuk hubungan
interpersonal antara guru dengan pelajar dan pelajar dengan pelajar. Pengurusan
bilik darjah yang cekap mampu mewujudkan hubungan yang baik dan harmoni sesama
mereka sekaligus memberikan pelbagai manfaat dan kelebihan. Hal ini dikatakan
demikian kerana, hubungan ini dapat membantu mereka untuk mengenali antara satu
sama lain dengan lebih dekat. Misalnya, guru boleh mengetahui kelebihan dan
kelemahan setiap pelajar di dalam kelas yang mana ianya akan membantu guru
untuk membuat penilaian sebelum merancang dan melaksana PdP. Di samping itu,
hubungan serta interaksi yang terbentuk bukan sahaja di dalam kelas semata-mata
malah di luar bilik darjah. Maka, hubungan interpersonal ini dapat membantu
mencapai kecemerlangan akademik dan sahsiah para pelajar.
Seterusnya, kepentingan pengurusan bilik darjah adalah
untuk meningkatkan penglibatan pelajar semasa berada di dalam kelas.
Penglibatan pelajar secara aktif dapat membantu guru melaksanakan PdP mengikut
rancangan yang telah ditetapkan. Pengurusan bilik darjah yang cekap ini menjadi
batu loncatan kepada guru untuk memastikan para pelajar sentiasa melibatkan
diri semasa PdP sedang berjalan. Sebagai contohnya, pelajar diminta untuk
mencari isi penting berdasarkan topik pembelajaran seterusnya memberi tahu dengan
menerangkan kepada rakan-rakan dan guru pula akan membuat ulasan serta penambahbaikan
tentang apa yang murid pelajari. Aktiviti seperti ini akan memberi manfaat dan impak
yang positif kepada para pelajar serta dapat membantu meningkatkan kefahaman.
Oleh itu, pengurusan bilik darjah dengan memastikan penglibatan pelajar secara
menyeluruh semasa PdP berlangsung di dalam bilik darjah dapat membantu guru
mencapai matlamat dan objektif yang telah ditetapkan.
CIRI-CIRI BILIK DARJAH YANG BERKESAN
- Suasana demokratik dalam bilik darjah
– Tanggungjawab bersama antara guru dan murid
- Guru perlu mengambil tanggungjawab
sebagai pendidik dan fasilitator – Guru tahu kebolehan dan minat
murid
- Menimbulkan persekitaran saling
mempercayai dan saling menghormati – Hubungan terbina
- Guru mesti percaya setiap murid
mempunyai kebolehan untuk mencapai kejayaan – adil tanpa prejudis
- Guru menunjukkan contoh dan teladan
yang baik – Tingkah laku guru diperhatikan murid
- Jadikan bilik darjah sebagai tempat
yang seronok dan selamat untuk murid – ceria , kemas, bersih
- Guru menunjukkan rasa kecintaan dan
semangat yang tinggi untuk mengajar dan mendidik murid
- Pembelajaran berasaskan individu –
Pencapaian individu
- Semangat kekitaan – Kerjasama dan
tanggungjawab
- Komunikasi berkesan
RUJUKAN
Awang, M., Zakaria, M. E., & Ismail, R. (2018). Hubungan Persekitaran Fizikal Bilik Darjah dan Kesejahteraan dan Keselesaan Pembelajaran dan Pengajaran. Management Research Journal, 7, 86 - 99. https://doi.org/10.37134/mrj.vol7.8.2018
Abas, H. (2012). Tahap, Amalan Dan Masalah Pengurusan bilik darjah guru-guru sekolah menengah Daerah Segamat (Tesis Sarjana, Universiti Teknologi Malaysia). http://eprints.utm.my/id/eprint/31564/
Comments
Post a Comment